Japońskie auta charakteryzują się wysoką jakością wykonania. Nic więc dziwnego, że import samochodów z Japonii zyskuje na popularności wśród polskich kierowców. Taki proces, mimo że wydaje się skomplikowany, może być opłacalny pod względem finansowym. Podpowiadamy jak sprowadzić auto z Japonii.
Dlaczego warto importować samochody z Japonii?
Japońskie marki, takie jak Toyota, Honda, Nissan, Mazda czy Subaru cieszą się świetną reputacją na całym świecie. Wiele modeli oferowanych na japońskim rynku jest bogato wyposażonych, a japońscy kierowcy znani są z dbania o swoje pojazdy. Ponadto, japoński rynek motoryzacyjny oferuje szeroką gamę modeli, które nie są dostępne w Europie.
Procedura importu krok po kroku
1. Wybór samochodu
Najważniejszym krokiem jest znalezienie odpowiedniego modelu. Można to zrobić za pośrednictwem aukcji internetowych, a także dealerów, zajmujących się eksportem samochodów.
2. Sprawdzenie historii pojazdu
Przed zakupem warto sprawdzić historię pojazdu, jego stan techniczny oraz przebieg. W Japonii istnieją systemy, umożliwiające dokładne sprawdzenie tych informacji – stan pojazdu często określa się w skalach, np. 1-5 lub A-E.
3. Transport
Kupując samochody z Japonii, import wymaga również zorganizowania transportu. Najczęściej wybierany środek to fracht morski. Pojazd jest transportowany w kontenerze lub na pokładzie statku. Czas transportu wynosi zazwyczaj od 4 do 6 tygodni. Po dostarczeniu auta do portu trzeba również zorganizować przejazd do miejsca docelowego – w tym może pomóc firma TOPCAR.
4. Odprawa celna
Po dotarciu samochodu do Polski, konieczna jest odprawa celna. Należy uiścić cło oraz podatek VAT. Koszt cła wynosi 10% wartości samochodu, natomiast VAT wynosi 23%.
5. Przegląd techniczny i rejestracja
Po odprawie celnej, samochód musi przejść przegląd techniczny, aby można było go zarejestrować w Polsce. Należy również przetłumaczyć dokumenty pojazdu na język polski.
Koszty związane z importem
Koszty importu samochodu z Japonii obejmują nie tylko cenę zakupu pojazdu, ale również koszty transportu, cła, VAT, pośrednika oraz przeglądu technicznego i rejestracji. Warto uwzględnić również ewentualne koszty związane z dostosowaniem samochodu do europejskich standardów.